Technika óra

 

 

Budapesten egy általános

iskolában vagyok karbantartó lassan egy éve. Szeretem ezt a munkahelyet, mert

nem egy állóvíz. Itt mindig történik valami. Ez köszönhető az évente ismétlődő

programoknak, valamint néhány igazán kreatív tanárnak, akik fáradtságot nem

ismerve dolgoznak azon, hogy az iskola egy irigylésre méltó élő intézmény

legyen. Boldogan csatlakoztam hát melléjük, remélve tudok én is hozzátenni

valamit a munkájuk sikeréhez. Így volt ez néhány hete is, amikor egy általam

nagyon sokra tartott tanárnő megszólított a folyosón egy fantasztikus ötlettel.

Lenne e kedvem technika órát tartani az elsőseinek? Hát persze, jött belőlem

azonnal az őszinte válasz. Az időmbe mindenképpen belefér. Viszek majd fel

nekik néhány szerszámot, meg egy nagy fatuskót, aztán lehet majd ügyeskedni.

Julika mosolyával nyugtázta együttműködési szándékomat, időpontot egyeztettünk,

majd magamra hagyott. Két hetem volt a felkészülésre. Igen a felkészülésre,

mert bár technikailag elég egy fél óra is, de én egy szaki vagyok és nem pedagógus.

Hiába jó a kommunikációs készség, tudok beszélgetni, talán írni, fogalmazni, de

előadni, abba azért nem vagyok
  biztos. A

két hét alatt napjában többször gyakoroltam el az előttem álló negyvenöt

percet. Bele gondoltam a felelősségbe is, hiszen tulajdonképpen rajtam is múlik,

hogy megszeretik e a szerszámokat, félnek e majd tőlük, vagy biztonsággal

nyúlnak
  feléjük.

Mint minden normális esetben, itt

is eljött a nagy nap. Annyi szerszámot készítettem össze, hogy csak két

fordulóval tudtam feljuttatni a harmadik emeletre.
  A szünetben bevittem a terembe egy asztalt a

folyosóról, amit hullámpapírral takartam le, hangsúlyozva ez egy munkaterület.

Ott nem lehet ugrabugrálni, játszani, mert az balesetveszélyes. Miközben

terveimet követve készülődtem, kíváncsi szempárok követték mozdulataimat. Mint

utóbb kiderült, meglepetés voltam a tanárnő részéről nekik, tehát fogalmuk sem

volt mi vár rájuk. Ezzel mondjuk nem voltak egyedül. Én sem tudtam miként

fognak reagálni a mondani valómra. Becsöngettek. Julika bemutatott, és

megmondta miért pont hozzájuk pakoltam be annyi mindent. Biztató mosollyal adta

át a szót. Én megkezdtem, amit már oly sokszor elgyakoroltam. Hangom, mint egy

fodrozódó víz oly hullámos volt, és ha akkor egy kalapács van a kezemben

bizonyára ritmusos kopácsolás lett volna hallható. Szerencsémre önuralmam hamar

visszatért, bizonyára köszönhető ez a csodálatos hallgatóságnak is. Érdeklődőek

és felettébb aktívak voltak. Kérdéseimre, mint erdőben a faágak, úgy emelkedtek

égbe a kezeik, hogy az általuk helyesnek gondolt választ elmondhassák. Fiúk és

lányok egyaránt akarták a szerszámokat, a szó pozitív értelmében. Ügyesen és

intő szavaimra hallgatva vették kezükbe az addig előlük eldugott eszközöket. Én

így utólag is visszagondolva, úgy érzem, akkor messzemenőleg nem tanítottam

őket, hanem egyenlő partnerként együtt dolgoztunk. János, az iskola technika

tanára, már mondta nekem, hogy heti egy alkalommal a negyvenöt perc alatt

szinte lehetetlen értelmes dolgot csinálni. Most már én is tapasztaltam. A rendelkezésre

álló idő nagyon kevés, és ezt a gyerekeken is láttam. Kicsöngetéskor még mindig

ügyködtek. Nem kellett nekik a szünet, nem vonzotta őket a hancúrozás

lehetősége. Lassan pakolni kezdtem, mentségemül hozva fel, hogy nekem még

dolgom lenne rengeteg. Ígéretet tettem, hogy visszatérek, és talán ez volt a

varázsszó. Újdonsült barátaim, mint megannyi kis
angyalka segített összepakolni.

Lefelé is két fordulóval tudtam csak eltüntetni nyomaimat. Mire újra

megérkeztem, már bőszen ügyködtek egy ajándékon, nekem. Akkor ők még csak hat

hete jártak iskolába, tehát az írást is ennyi ideje tanulták. Mégis. A kezembe

egy saját kezükkel aláírt, és szívecskékkel telitűzdelt köszönőlevelet

tarthattam. Úgy éreztem magam, mint a kő, amin láva folyt át. Szétolvadva meghatottan,

élményekkel gazdagon tértem vissza a valóságba.

Azóta a tapasztalataimmal

megjelenhettem egy harmadik osztály technika óráján, ahol már feladatot

végeztünk. Talán nem hangzik nagyképűen, de ott sem maradt el a siker. Van még

két elsős osztály a naptáramban, ahol már talán nem fog remegni a hangom.

 Én tudom, hogy nem vagyok tanár, és nem is

törekszem e babérra. Számomra is fontos, hogy a még fogékony gyermekeknek már

életük elején mutassuk meg, hogy nem csak a számítógép létezik, azon kívül is

van élet a földön.

Tovább a blogra »